Disorders in adolescents as a possible post-pandemic outcome
DOI:
https://doi.org/10.32043/jimtlt.v1i1.17Parole chiave:
Overthinking, Compulsive gambling, Active listening, Vamping, MotivationAbstract
With this work we intend to analyze the most relevant disorders that have been found on the horizon of the pandemic period and how the latter has influenced the personality, the rhythms of life and the cognitive sphere of adolescents in which a significant alteration of mood, of behavior and a significant drop in attention, concentration and learning difficulties have been recognized indifferent areas, including the school, the medical and the family areas. The analysis is focused in particular on the analytical exposure of the main disorders emerged, such as Vamping, Overthinking and Compulsive gambling trying to highlight the characterizing key points that trace these discomforts as real addictions.
The study also aims to identify what may be the predisposing and triggering factors of the spread of these phenomena, orienting everything in a pedagogical perspective useful to identify the direction to be taken in order to face them in an incisive and functional way. In addition, there is a reflection on the current fragile social and family context, as fertile grounds for the origin of new disorders and addictions. The exhibition carried out, is waiting for the data relating to the interviews and questionnaires on which we are working on, these data will provide valuable information relating to the aforementioned phenomena that are now expanding especially in the territory of Lazio.
Riferimenti bibliografici
Assoutenti, (2021), Report COVID19 & LUDOPATIA, marzo 2021, <https://www.assoutenti.it/ludopatia-noneungioco/>
Bandura, A. (2014). Autoefficacia: teoria e applicazioni. Milano, Fabbri.
Boffo, V. (2007). Comunicare a scuola: autori e testi. Milano, Apogeo.
Buzzi C., & Tucci M. (2021), “Adolescenza, un anno dopo” Indagine nazionale su abitudini e stili di vita degli adolescenti in Italia, Milano, Laboratorio Adolescenza, Istituto IARD.
Camiciotti, G., & Modugno, A. (2020). Adolescenti senza limiti. Genitori & scuola nell'era digitale. Milano, Edizioni Ares.
Cavalli, G. , & Gnesi, C. (2021). La motivazione a scuola. Brescia, La scuola.
Conti, U. (Ed.). (2019). Vite in gioco: ludopatia e gioco d'azzardo come emergenze sociali. Roma Carocci.
Del Gottardo, E. , Maci, & P. Scarinci, A. (2020). Disagio scolastico, bisogni educativi e processi di inclusione. Bari, Progedit.
Dondoli M. (2020), L’importanza di ascoltare. Facciamo dell’ascolto una continuità di rapporto e relazione educativa. In “SI Scuola dell’Infanzia. Zero sei”. N. 1/21, settembre 2020.
Iori, V. (2020). Educazione e politica nella società dell’incertezza: uno sguardo fenomenologico. Encyclopaideia, 24(56), 17-26.
Maiolo, G. (2017). Genitori 2.0: educare i figli a navigare sicuri. Molfetta, La Meridiana.
Mancini, G. (2006). L' intervento sul disagio scolastico in adolescenza. Milano, FrancoAngeli.
Marescotti, E. (2014). Adultescenza: quid est?. Ricerche di Pedagogia e Didattica–Journal of Theories and Research in Education, 9, 2.
Marzano, R.J. (2003). What works in schools: Transalting research into action. Alexandria, VA, ASCD.
Nesti, R. (2013). La corruzione del ludico: un rischio di oggi e un'emergenza educativa: riflessioni pedagogico-didattiche. Studi sulla formazione : 16, 2, 2013, 195-209.
Nolen-Hoeksema, S. (2003). Women who think too much: how to break free of overthinking and reclaim your life. New York, Henry Holt and company.
Pazienza, V. , & Bastianelli, R. (2018). Smetti di pensare!: overthinking e ruminazione mentale. Castel San Pietro Terme, In.edit.
Polito, M. (2000). Attivare le risorse del gruppo classe: nuove strategie per l'apprendimento reciproco e la crescita personale. Trento, Erickson.
Presidenza del Consiglio dei Ministri. Ministro per le politiche giovanili (2021). Pandemia, disagio giovanile e NEET. Relazione tecnica. Roma, ottobre 2021
Rossanese, V. (2018). Per una didattica dell’Empowerment, Counseling e Scuola < http://www.counselingescuola.it/per-una-didattica-dell%E2%80%99empowerment_d64.aspx>
Spano, I. (2009). La condizione adolescenziale e giovanile e i rischi di disagio: esperienza scolastica, motivazioni allo studio e orientamento agli apprendimenti. Padova, Logos.
Vicari, S. , Di Vara, S., & Lingiardi, V. (Eds.). (2021). Bambini, adolescenti e Covid-19 : l'impatto della pandemia dal punto di vista emotivo, psicologico e scolastico. Trento, Erickson.
Vieno, A. (2005). Creare comunità scolastica: teorie e pratiche per migliorare il benessere psicosociale degli studenti. Milano, UNICOPLI.
Wentzel, K. , & Comoglio, M. (2021). Motivare gli studenti ad apprendere. Torino, Utet Università.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2022 Diletta Chiusaroli

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 4.0 Internazionale.