Communicative Relationships In Hybrid Learning Environments

Safeguarding an ethical space and cultivating humanizing contexts

Autori

  • Claudia Spina Università degli Studi di Cassino e del Lazio Meridionale – Dipartimento di Scienze umane, sociali e della salute

DOI:

https://doi.org/10.32043/jimtlt.v1i1.6

Parole chiave:

Educational communication; hybrid learning environments; ethics of communicative relationships; humanizing educational contexts.

Abstract

This essay is a pedagogical reflection on the value of education as a communicative process, rooted in an ethics of educational language, with respect for the ontological dignity of the interlocutors. This in light of ICT (Information and Communications Technology), which have a clear educational power and which give rise to hybrid communicative contexts, within which it is necessary to operate with an ethical, as well as digital, awareness and competence.

By tracing an ethics of communicative relations, the article focuses on the possibility to consider the new operational teaching tools for the contribution they can offer to the construction of the human. This viewpoint recalls the need to ethically inhabit hybrid learning environments, increasing the person's ability to reflect and make decisions even with respect to the virtual world, as well as choosing good relationships, capable of reaffirming and safeguarding the relational structure of the human being. The heuristic-hermeneutic perspective assumed traces insights that are useful for supporting the being in formation, so that he may also be guided in the virtual world and regain, or not lose, the uniquely human ability to be a moral individual. There is a clear pedagogical-educational requirement: to realize an educational environment that is truly a humanizing life context, that is, a place where a person can discover his own humanity through the encounter with the humanity of others.

Riferimenti bibliografici

Apel, K.-O. (1992). Etica della comunicazione (tr. it.). Milano: Jaca Book.

Apel, K.-O. (1997). Discorso, verità, responsabilità. Le ragioni della fondazione: con Habermas contro Habermas (tr. it.). Milano: Guerini e Associati.

Arendt, H. (1991). Tra passato e futuro (tr. it.). Milano: Garzanti.

Aristotele (1999). Etica Nicomachea (tr. it. di C. Natali). Roma-Bari: Laterza.

Aristotele (2014). Retorica (a cura di S. Gastaldi). Roma: Carocci.

Aristotele (2016). Politica (a cura di F. Ferri). Milano: Bompiani.

Aroldi, P. (2012). La responsabilità difficile. Media e discernimento. Soveria Mannelli (CZ): Rubbettino.

Bencivenga, E. (2020). Critica della ragione digitale. Come ci trasforma la rivoluzione tecnologica. Milano: Feltrinelli.

Benveniste, É. (2001). Il vocabolario delle istituzioni indoeuropee. Economia, parentela, società (tr. it.). Torino: Einaudi, vol. 1.

Bertagna, G. (2020). La scuola al tempo del covid. Tra spazio di esperienza ed orizzonte d’attesa. Roma: Edizioni Studium.

Broccoli, A. (2017). Educazione senza morale? Risorse e limiti dell’etica pedagogica. Brescia: ELS-La Scuola.

Broccoli, A. (2021). Dialogare. Brescia: Editrice Morcelliana.

Buber, M. (1997). Il principio dialogico e altri saggi (tr. it.). Cinisello Balsamo (MI): Edizioni San Paolo.

Cavalier, R.J., (Ed.). (2005). Impact of internet on our moral lives. Albany: State University of New York Press.

Cicerone (2007). L’arte di comunicare (a cura di P. Marsich). Milano: Mondadori.

Cohen, A.I. & Wellman, C.H., (Eds.). (2014). Contemporary Debates in Applied Ethics. Malden (MA): Wiley-Blackwell.

Dewey, J. (2014). Esperienza e educazione (tr. it.). Milano: Raffaello Cortina Editore.

Fabris, A. (2018). Etica per le tecnologie dell’informazione e della comunicazione. Roma: Carocci.

Floridi, L. (2017). La quarta rivoluzione. Come l’infosfera sta trasformando il mondo (tr. it.). Milano: Raffaello Cortina Editore.

Gorgia (2007). Encomio di Elena (a cura di G. Paduano). Napoli: Liguori Editore.

Habermas, J. (1997). Teoria dell’agire comunicativo (tr. it.). Bologna: il Mulino.

Habermas, J. (2009). Etica del discorso (tr. it.). Roma-Bari: Laterza.

Kant, I. (1971). Critica della ragion pura (tr. it.). Roma-Bari: Laterza, vol. 2.

Ortega y Gasset, J. (2014). Meditazioni del Chisciotte (tr. it.). Sesto San Giovanni (MI): Mimesis Edizioni.

Pati, L. (2021). Il bisogno di educazione, oggi, per costruire il futuro. Pedagogia e Vita, 2, 13-17.

Padula, M. (2012). L’era digitale: etica della comunicazione e diritto all’oblio. In Sanna, I., (Ed.), L’etica della comunicazione nell’era digitale (pp. 109-122). Roma: Edizioni Studium.

Platone (2007). Protagora (tr. e intr. di F. Adorno). Roma-Bari: Laterza.

Plutarco (2008). Per un parlare efficace (a cura di P. Marsich). Milano: Mondadori.

Quintiliano (2007). Istituzione oratoria (a cura di S. Beta, E. D’Incerti Amadio). Milano: Mondadori.

Rivoltella, P.C. (2011). Saggezza digitale: l’educazione mediale tra sfida etica e scuola di cittadinanza. In AA.VV., Educare tra scuola e formazioni sociali (Atti del XLIX Convegno di Scholé) (pp. 107-119). Brescia: Editrice La Scuola.

Rivoltella, P.C. (2017). Tecnologie di comunità. Brescia: ELS-La Scuola.

Rivoltella, P.C. (2018). Un’idea di scuola. Brescia: Morcelliana-Scholé.

Shannon, C.E. & Weaver, W. (1963). The mathematical theory of communication. Urbana (Illinois): University of Illinois Press.

Silverstone, R. (2008). Mediapolis. Le responsabilità dei media nella civiltà globale (tr. it.). Milano: Vita e Pensiero.

Spina, C. (2018). Ascoltare l’educazione. Brescia: ELS-La Scuola.

Stein, E. (1985). L’empatia (a cura di M. Nicoletti). Milano: FrancoAngeli.

Tempesta, M. (2021). Ri-fare scuola, oltre il ’900. Pedagogia e Vita, 2, 46-55.

Triani, P. (2021). Ambienti educativi e nuove tecnologie. Pedagogia e Vita, 2, 36-45.

Watzlawick, P., Beavin, F. & Jackson, D.D. (1967). Pragmatics of Human Communication: A Study of Interactional Patterns, Pathologies, and Paradoxes. New York: W. W. Norton & Co Inc.

##submission.downloads##

Pubblicato

2022-02-02

Come citare

Spina, C. (2022). Communicative Relationships In Hybrid Learning Environments: Safeguarding an ethical space and cultivating humanizing contexts. Journal of Inclusive Methodology and Technology in Learning and Teaching, 1(1). https://doi.org/10.32043/jimtlt.v1i1.6