Implementation of Greek alphabet characters according to the OpenDyslexic standard and teacher's guide for font use
DOI:
https://doi.org/10.32043/jimtlt.v3i1sup.69Parole chiave:
OpenDyslexic, dyslexia, sans-serif font, didactic, inclusion.Abstract
This article highlights the common findings of research investigating the possible relationship between the font used in multimedia texts and the quality of reading of a dyslexic reader. The process that led to the creation of a font for the Greek alphabet according to the characteristics of OpenDyslexic is described below. In the final part, future researches are proposed that can solve the critical aspects of this new educational technology.
Questo articolo evidenzia i risultati comuni delle ricerche che hanno indagato la possibile relazione tra il font utilizzato in testi multimediali e la qualità della lettura di un lettore dislessico. Di seguito viene descritto il processo che ha portato alla realizzazione di un font per l'alfabeto greco secondo le caratteristiche di OpenDyslexic. Nella parte finale, vengono proposte ricerche future che possano risolvere gli aspetti critici di questa nuova tecnologia didattica.
Riferimenti bibliografici
Berton, M. A., Ciceri, F., Craighero, M., Dazzi, V., Grandi, L., Lampugnani, G., ... & Stella, G. (2006). Strategie e tecnologie per l’apprendimento. Risorse educative per famiglia e scuola. Dislessia, 3(3), 295-307.
Cazzaniga, S., Re, A. M., Cornoldi, C., Poli, S., & Tressoldi, P. E. (2005). Dislessia e trattamento sublessicale. Trento: Erickson
Cornoldi, C., Giofrè, D., & Martini, A. (2013). Problems in deriving Italian regional differences in intelligence from 2009 PISA data. Intelligence, 41(1), 25-33.
Cornoldi, C., Tressoldi, P. E., & Perini, N. (2010). Valutare la rapiditae la correttezza della lettura di brani. nuove norme e alcune chiarificazioni per l’uso delle prove mt. Dislessia, 7, 89-100.
Di Tore, S. (2016). La tecnologia della parola. Milano: FrancoAngeli.
Evett, L., & Brown, D. (2005). Text formats and web design for visually impaired and dyslexic readers—Clear Text for All. Interacting with computers, 17(4), 453-472.
Isgett, C., & Wang, S. (2021, December). Challenges Regarding Assistive Technology in Special Education. In 2021 Tenth International Conference of Educational Innovation through Technology (EITT) (pp. 293-298). IEEE.
Leeuw, R. (2010). Special font for dyslexia? (Master's thesis, University of Twente).
Lockley, S. (2002). Dyslexia and higher education: accessibility issues. The Higher Education Academy.
Ministero dell’Istruzione dell’Università e della Ricerca [MIUR], (2011) Linee Guida per il Diritto allo Studio degli alunni e degli studenti con Disturbi Specifici di Apprendimento, Allegato al D.M. 12 Luglio 2011“ https://miur.gov.it/web/guest/ricerca-tag/-/asset_publisher/oHKi7zkjcLkW/document/id/188260
Ministero dell’Istruzione dell’Università e della Ricerca [MIUR], (2021) Linea Guida sulla gestione dei Disturbi Specifici dell’Apprendimento http://www.aiutodislessia.net/wordpress/wp-content/uploads/2022/01/Linee-Guida-20-gennaio-2022.pdf
Pavel Zikl et al. (2015). The possibilities of ICT use for compensation of difficulties with reading in pupils with dyslexia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 176, pp. 915–922.
Protopapas, A., & Vlahou, E. L. (2009). A comparative quantitative analysis of Greek orthographic transparency. Behavior Research Methods, Instruments & Computers, 41(4), 991–1008. https://doi.org/10.3758/BRM.41.4.991
Rello, L., & Baeza-Yates, R. (2013, October). Good fonts for dyslexia. In Proceedings of the 15th international ACM SIGACCESS conference on computers and accessibility (pp. 1-8).
Seymour, P. H., Aro, M., & Erskine, J. M. (2003). Foundation literacy acquisition in European orthographies. British journal of psychology (London, England : 1953), 94(Pt 2), 143–174. https://doi.org/10.1348/000712603321661859
Wery, J. J., & Diliberto, J. A. (2017). The effect of a specialized dyslexia font, OpenDyslexic, on reading rate and accuracy. Annals of dyslexia, 67(2), 114-127.
Yamada, S., & Zhu, X. (2018). A Research on Readable Japanese Typography for Dyslexic Children and Students: Creating Japanese Typefaces for Dyslexic Readers. 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター 研究紀要, (3), 50-70.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2023 Umberto Bilotti, Michele Domenico Todino, Argyro Fella

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 4.0 Internazionale.